maandag 21 september 2009

Verslag Santiago de Compostela 18 september 2009

Vannacht onrustig geslapen na de emotionele dag van gisteren. Jan en ik hebben in onze hostal nog heel lang na zitten praten. We zijn ervan bewust dat Hij ons nabij is geweest en dat we onze lieve Heer dankbaar mogen zijn dat we een voorspoedige pelgrimstocht hebben gehad, zonder noemenswaardige problemen. En dan het slotakkoord op het plein van de kathedraal in Santiago, waar als ik nu eraan terugdenk nog een brok in mijn keel van krijg. We voelen ons heel rijk, gezegend en bevoorrecht dat we dit hebben mogen doen.

Vandaag was het plan om de kerkdienst bij te wonen in de kathedraal die speciaal voor de pel-grims gehouden wordt. De dienst bleek bij navraag om 12.00 uur 's middags te beginnen. Met Frans, Anneke, Yvonne en Dolly hebben we afgesproken dat we eerder naar de kathedraal zou-den gaan. Ze zouden zich later aansluiten. Maar eerst moesten we onze terugreis via het reis-bureau nog regelen. Jan blijft met de anderen tot en met donderdag 24 september nog in Santiago voor een korte vakantie. Ik ga zaterdag 19 september naar huis. Bij een Camino Travel Center konden we beiden voor een redelijke prijs onze terugreis boeken. De terugvluchtging via Santiago-Barcelona-Amsterdam met een Spaanse low-cost maatschappij Vueling.

In de kathedraal was het al heel erg druk en praktisch alle plaatsen waren bezet door voor-namelijk pelgrims. Je zag een hele hoop bekende gezichten weer terug. De dienst werd eerst geleid door een non, die de aanwezigen de liederen die in de liturgie werden gezongen intro-duceerde. Ze had een mooie en zuivere stem. De dienst werd voor deze gelegenheid geleid door een kardinaal. Twee pelgrims hadden een aandeel in de liturgie. De kardinaal noemde de natio-naliteiten en het aantal pelgrims die de afgelopen dagen Santiago hebben bereikt. Het was een mooie dienst en de mooie liederen hebben me echt geraakt. Ik heb wel een traan moeten wegpinken. Voor ons was het een mooie afsluiting. In de kathedraal was ook het crypt van Jacobus die je ook kon bezichtigen. Na wat foto's te hebben gemaakt ben ik met Frans mijn certificaat gaan halen bij het kantoor van de Camino. De certificaat is opgesteld in het Latijns. Jan had zijn credentiaal met stempels niet bij zich, hij haalt pas vanavond zijn certificaat af. Daarna hebben we met z'n allen nog in een restaurant een menu del dia genomen. Na het eten kwamen we onze Amerikaanse vrienden nog tegen. Een van hen ging midden op straat spontaan zingen. Hij had een mooie bas-tenor stem. We wilden natuurlijk niet achterblijven en begonnen samen met hen "Swing low, sweet chariot" te zingen. Na een stevige " hug" hebben we afscheid van hen genomen. Toch wel mooi die verbondenheid met elkaar. 's Middags is een ieder in zijn eigen hostal/hotel gaan rusten. Nadat Jan en ik zijn certificaat op het kantoor van de Camino hebben gehaald, kwamen we de anderen tegen. We hebben eerst nog wat cadeau's voor het thuisfront gekocht. Het was mooi weer en het was heel erg gezellig in de stad. In een tapasrestaurant hebben we uitgebreid onder het genot van een fles witte wijn , diverse soorten tapas gegeten. Het was heerlijk en voor mij een mooie en gezellige afsluiting. Omdat het laat was geworden gingen de anderen met de taxi naar hun hotel. Aangezien ik morgen naar Nederland vertrek, heb ik nog afscheid van hen genomen en hen nog fijne dagen in Santiago toegewenst. De oude binnen-stad is de moeite waard om te bezoeken, met heel veel historische en authentieke gebouwen. Dus wat dat betreft is het de moeite waard om Santiago nog een keer te bezoeken.

Amato,

Peregrino Dominggo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verslag St Jean Pied de Port- Roncevalles 11 augustus 2009

De eerste etappe zouden we starten vanaf Roncevalles in Spanje. Omdat er geen openbaar vervoer was. hebben we toch maar besloten om de eerst...